SWIM

Swim, by Mitra Azar. PALABRAS PARA INVOCAR MARIPOSAS Yo recuerdo el tiempo de las mariposas amarillas: abundaban entonces los Macondos los Melquíades anunciando profecías una profusión de Remedios La Bella se elevaban al cielo tras sus sueños. Nacían y se reproducían en estas tierras nuestras alegres hordas de cazadores de quimeras buscadoras de un Dorado -final de las injusticias- Quijotes prestos a morir y a derrocar tiranos. ¡Qué lejano nos es ahora aquel realismo mágico del heroísmo anhelando la difícil paz agazapada! ¿Quién nos habría…

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Riaprire la questione rivoluzionaria

Amador Savater Riaprire la questione rivoluzionaria (lettura del Comité invisible) Introduzione: Estendere le piazze Recentemente, durante un viaggio in Argentina, dopo aver ascoltato il mio racconto delle peripezie politiche che vanno dal M15 a Podemos, un amico mi chiese se nella società spagnola c’è una spinta verso il cambiamento che abbia una forma diversa dal desiderio di tornar a vivere in un capitalismo “tranquillo”. Ovvero se ci sono elementi di una mutazione di civiltà o se si chieda soltanto di tornare a quel che c’era…

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Futurability

And indeed there will be time For the yellow smoke that slides along the street, Rubbing its back upon the window panes; There will be time, there will be time To prepare a face to meet the faces that you meet; There will be time to murder and create, And time for all the works and days of hands That lift and drop a question on your plate; Time for you and time for me, And time yet for a hundred indecisions, And for a…

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Adaptation & Morphogenesis

Neuro-plasticity Beyond Adaptation Toward Morphogenesis Part of this text has been published in the journal of e-flux a few months ago. It was originally conceived as a speech for the Conference Psychopathologies of cognitive capitalism: The cognitive Turn, that took place in London in May 2014, and was part of an international process of elaboration whose subject is neural morphogenesis and the narrow relation between the technological transformation of production and the plasticity of the brain. In the last fifteen years or so I have…

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Acquanera // Aguasnegras

[español] ACQUANERA Non si muoveranno, vedrete,  dai loro uffici Né alzeranno la cornetta del loro telefono da tavolo Per dare l’ordine di torturare o di sparare alla nuca. Rispettosi come sono delle competenze Sanno che esistono aziende cui  questa mansione compete Si chiamava Blackwater, bel nome per davvero Ora l’hanno cambiato per ragioni di convenienza estetica Ma il suo compito resta il medesimo. Non uccidono per odio né per ideologia Lo fanno solo perché l’omicidio È la missione della compagnia La ragione per cui viene…

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México: resignificación de la violencia

Irmgard Emmelhainz La violenza ri-significata (queste pagine sono la traduzione di un capitolo del libro di Irmgard Emmelhainz: La tiranía del sentido común: La reconversión neoliberal de México) Per molta gente la violenza nel Mexico contemporaneo è quel che ci definisce come paese, poiché è presente nella vita quotidiana, nelle vie cittadine, nei media, nell’ambito della cultura alta e in quella popolare, nella pianificazione urbana, nelle scuole private e pubbliche, nelle relazioni interpersonali nell’ambito lavorativo e domestico. A partire dal periodo in cui Calderon fu…

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Nekrocap and the salary of crime

Franco Berardi NECRO-WORK Crime and death are inherent to the process of capital accumulation, today. Therefore we should speak of necro-capitalism. Kidnapping, blackmail, torture, mass murder are today a salaried activity involving a growing number of unemployed people, marginalised by the economic game, ready to do whatever action in order to bring in some money. Violence is no more essentially an instrument for political repression, it is more and more a normal tool for of accumulation. Necro-work is expanding as long as unemployment and marginality…

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A country in pain

Irmgard Emmelhainz A COUNTRY IN PAIN: RESIGNIFYING VIOLENCE For many, violence in contemporary Mexico is what defines the country, as violence is present in everyday life, in cities’ streets, in the countryside’s plantations, in the mass media, in “high” and popular culture, in urban planning, private and public schools, in interpersonal relationships at work and at home and thus, on everyone’s mind. Since Felipe Calderón’s presidency, violence has augmented exponentially and has been quantified in vague official numbers: since 2000 there have been more than…

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Lavoro panico depressione

Lucia Berardi LAVORO e NON LAVORO TRA PANICO E DEPRESSIONE Faccio la psicologa da molto tempo: un tempo la maggioranza dei miei pazienti mi raccontava per lo più di questioni d’amore, tresche, tradimenti, affetti feriti, rifiuti … Ora sempre più spesso l’argomento principale, la causa principale di sofferenza, ruota attorno al lavoro, o comunque del “successo” sociale. La depressione ha un’immagine sociale, e infatti sta diventando un problema sociale, se viene considerata dall’OMS una delle principali cause di malattia, e si prevede che sarà la…

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Article 27 | Artículo 27

Eugenio Tisselli [español] Article 27 Algorithmic politics The global financial dictatorship presents us with a paradox: while the economic transactions capable of shifting the destinies of entire countries are the result of performative language, it is language itself that, in turn, is transformed and subjected by the flows of financial markets. Such a paradox may be understood as a negative feedback loop: a relational process in which one of the actors of the relationship is amplified and expanded (the economy) while the other is weakened…

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CALMA / CALM

[italiano] [español] CALM (Center for the Abolition of Manual Labor) In the year 1977, while barricades were burning in Italian cities, while unemployed and students were occupying Universities, a group of Mao-Dada poets and activists created CALMA (Center for the Abolition of Manual Labor). Many things have happened since, but manual work has not been abolished. On the contrary, while electronic automation enormously progressed, people have been obliged to work more and more for less and less money. This is why unemployment and misery have…

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Rechazo del trabajo y “General intellect”

Franco Berardi (Bifo) Traducido por Daniele Zoli De la lectura de la obra de Marx surgieron, en los años sesenta, tres directrices que nacían de las distintas fases de su trabajo teórico: La primera directriz de trabajo enfatizaba el pensamiento del joven Marx, su vocación humanística y la cuestión de la subjetividad subrayando la continuidad con Hegel, aunque sólo con el Hegel de la Fenomenología del espíritu. La segunda se concentraba sobre todo en El Capital, en el Marx de las obras siguientes a la ruptura…

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La traversata del deserto

A/traverso giugno 1981 Il tempo del dopo è cominciato. Esso si presenta come un deserto di cui non vediamo la fine. La sconfitta che il movimento di liberazione oggi conosce non è il prodotto della repressione. Il movimento non può essere sconfitto dalla repressione, ma solo dalla sua propria incapacità di comprendere le forme nuove del reale, il mondo delle nuove forme di vita. Dei nuovi scenari dell’immaginario. La repressione viene dopo, quando il movimento è sconfitto. E la sconfitta dobbiamo guardarla in faccia, per…

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1975 A/traverso

Nel maggio del 1975 esce il primo numero di A/traverso, foglio di agitazione non periodico. All’inizio si trattava di una fanzine composta con una macchina da scrivere lettera 22, i titoli composti con dei caratteri strappati dalla stampa quotidiana. La testata, realizzata da Claudio Cappi può essere considerata come il primo esempio di grafica punk italiana. Il primo numero si apre con il titolo “piccolo gruppo in moltiplicazione”. L’intenzione dichiarata è quella di liberarsi dal modello leninista dell’organizzazione come avanguardia politica, e di partire invece…

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codEmotion // codicEmozione

[italiano] body voice poetry and code-culture Code & Future The code is a tool for submitting future to language, and subjecting it to the algorithm. In the beginning someone is writes the code, and others are supposed to submit themselves to the effects of the code written by someone. Power is more and more inscribed in code. Interfaces are supposed to simplify the complexity of code, but code in itself is more often about simplifying technical procedures of social life, particularly of economic production and…

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ROULETTE

Language is a vehicle and point of interaction. Wherever language points, so does the body. Language is ultimately a relation between bodies. Let’s not fixate on the computer that we forget about each other. Generative writing is rooted in the desire for a mechanical relation (between bodies); alienation (between bodies) is the soil from where generative tendencies grow. Generative writing proliferates a text, twists and turns fragments and sentences to prove language’s contortionist capabilities. Note the kaleidoscope. And like a contortionist, the body is equally…

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Codice e Futuro

[español] La questione del codice è la questione del rapporto tra linguaggio ed evento. L’evento è cancellato come presente e trasformato in futuro prevedibile, non evento. Il codice ci parla in quanto contiene il futuro cui non possiamo sfuggire. Il codice e le interfacce. Le interfacce riducono la complessità del codice, ma il codice a sua volta riduce la complessità dell’evento trasformandolo in automatismo. Noi viviamo dunque nel codice, oppure sfuggiamo al codice. O cerchiamo di sfuggirgli. Prescrizioni, profezie, ingiunzioni sono modalità dell’iscrizione del futuro…

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Sadness and submission

[italiano] Sadness prevails in the imagination of Michel Houellebecq whose last book, La soumission went out in the days after the murder performed by three Islamist militants in the center of Paris. A sense of contracted and rotting corporeality emerges from his works, but even if loneliness is his main subject, Houellebecq is not an intimist writer: the tangible pain that he is speaking about is not only his personal pain, but also the windows through which he looks at our age. “je frequente peu…

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menomenomeno

A un certo punto della storia del ventesimo secolo coscienza sociale e tecno-evoluzione cominciarono a divergere. La coscienza sociale fu invasa dal veleno ideologico del Thatcherismo. “Non esiste nulla che si possa chiamare società” disse la signora di ferro. Non era un’affermazione ma una profezia destinata a realizzarsi. In effetti la vita sociale si è trasformata nell’inferno della competizione, del super-sfruttamento, della precarietà, dell’ansietà e della miseria. Al culmine della civiltà sociale del passato lavoro e intelletto generale erano alleati: la tecnologia e l’automazione si…

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NO URGENCY AT ALL

Frankly speaking I have nothing urgent to report. On the contrary, I would like to divulge calm in front of the present catastrophe. Etymologically catastrophe is a movement beyond the edge of the present. Only the catastrophe can disclose a new landscape. Possibly there was a moment in which social consciousness coincided with the thread of evolution, but that moment has passed away, then social consciousness and techno-evolution started to diverge. At a certain point the political discourse was invaded by the poison of Thatcherism….

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Malinche and the Automaton

[italiano] When incomprehensible flows proceeding from the semiotic Meta-machine invade the space of symbolic exchange, our world collapses because we are unable to say anything effective about events and things that surround us. The Spanish colonisation of Mesoamerica was essentially a process of symbolic and cultural submission. The “superiority” of the colonisers lay essentially on the operational effectiveness of their technical production. The colonisation destroyed the cultural environment in which indigenous communities had been living for centuries: the alphabetic technology, the power of the written…

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